Saturday 14 September 2013

maAF..tak MaaF..??

Assalamualaikum semuaaaa.. harap2 sihat semua yeee..

Sebagai manusia biasa,pasti kita ada melakukan kesalahan,baik sedar atau tak sedar, sengaja atau tak sengaja,terpaksa atau sengaja paksa.erk?!(ada ke istilah ni? =,= ) apa pun,ni nak habaq . Tajuk kita hari ni adalah apa patut kita buat selaku pembuat salah kepada orang yang kita buat salah dan apa tindakan kita selaku orang yang teraniaya kepada orang yang telah menyakiti kita. *panjangnya tajuk =p  *
Saya bagi satu situasi : contoh  :

Aminah : Fini,saya  dengar  awak ada cakap something yang buruk pasal saya. Betul ke? (sambil cuba    menahan geram di hati)

Fini        : Eh,mana ada Min. Yang mana? (sambil berfikir-fikir dengan wajah yang berkerut)

Aminah : Awak  tak payah nak buat2 lupa. Saya ingat awak ni jenis sahabat yang boleh dipercayai,tapi tak. Saya silap,saya ingat awak boleh simpan rahsia saya ni. Tapi,,,menyesal  saya beritahu awak.. (sambil berlalu pergi)

          ***************************************************************************
Dila        : Min,mana Fini? Selalunya kau ada dengan dia time-time macam ni.

Aminah : Kau tak payah sebut2 lah nama dia depan aku..kau dah siap keje belum? (sambil terus buat kerja)

Dila        : Aik?? Marah nampak? Nape ni? Cuba cite kat aku...

Aminah : Tak pe lah Dila. Buat tambah sakit hati je kalau aku cite. Ok lah,aku nak pegi jumpa madam.

        *****************************************************************************
Hari ketiga selepas kejadian...

Fini         : Min... (sambil mendekati Aminah di perpustakaan)

Aminah  : Awak nak apa? Saya banyak kerja ni..kita cakap nanti lah.

Fini        :  Awak..(sambil terus duduk di sebelahnya). Saya baru teringat tentang rahsia yang awak cakap tu. Tentang perkara tu,saya betul2 mintak maaf. Saya tahu saya yang salah. Saya pun tak tahu, entah macam mana,saya boleh terlepas cakap kat kawan saya. Sungguh wak,saya betul2 tak ada niat nak khianati kepercayaan awak. Awak ingat lagi tak, naqibah kita selalu kata, dalam hidup ni,kita kena selalu berbaik sangka dengan orang lain. Tapi, bukanlah saya nak menutup kesalahan saya yang dah lalu.
                  Min,saya cuma nak awak tahu,saya betul2 tak sengaja. Dan saya betul2 menyesal dan memohon ampun pada Allah kerana telah membongkar rahsia awak. Allah tahu saya tak sengaja.  Dalam surah al-baqarah ayat 286 “wahai Tuhan kami,janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah”. Dan lepas ni,kalau awak dah tak mahu memberitahu saya apa2 rahsia awak lagi,itu bergantung pada awak.
                  Min, masihkah awak ingat tentang erti doa rabitah yang selalu kita baca setiap pagi dan petang? Antara maksudnya “hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syariatMu,maka eratkanlah ikatannya,kekalkanlah kemesraan antara hati-hati ini..” awak..maaf andai saya banyak bercakap kali ini. Kita mula berkenalan dengan cara yang baik. Awak selalu ada waktu saya perlukan awak. awk selalu tolong saya dan banyak menasihati saya,saya sangat menghargainya dan begitu sayangkan persahabatan kita. Saya minta maaf sekali lagi...(air mata mengalir dan ingin bangun untuk berlalu pergi)

Aminah : *terdiam sambil menahan sebak di dada*

         ***************************************************************************
Keesokannya di bilik Fini,.

Aminah : Fini,saya dah lama maafkan awak..sebenarnya saya sangat menyesal lepas marahkan awak tempoh hari. Masa tu,emosi saya tengah tak stabil. Fikiran saya berserabut.  Saya juga hanya insan biasa. Saya memang rasa terkilan masa mula2 dan rasa percaya mula terhakis sikit. Tapi,bila semalam saya menghayati betul2 makna ayat rabitah yang selalu kita baca, semakin sebak saya rasa.
                  Saya minta maaf Fini. Saya terlupa tentang ukhuwah kita yang selama ni terbina. Ukhuwah ini terlalu mahal harganya,tak mampu ditukar dengan perselisihan faham yang hanya memecahbelahkan kita. Saya percaya,pasti benar2 berlaku kekhilafan hingga awak boleh terbongkarkan rahsia saya. Saya kembalikan urusan ini kepada Allah. Awak juga terlalu baik terhadap saya selama ini. Saya banyak belajar daripada awak. Semoga Allah reda dengan persahabatan kita.

Fini      : *air mata mengalir* Terima kasih Min. Terima kasih sebab maafkan saya dan berikan peluang kedua kepada saya. Saya belum bersedia  kehilangan awak,banyak lagi perkara tentang kehidupan ini yang perlu saya pelajari daripada awak..terima kasih,Alhamdulillah..

                  Haa..best tak cite kat atas? Ni hanya contoh,takde kena mengena antara yang hidup ataupun yang dah meninggal dunia yeee...tapi,ada pengajaran yang nak saya sampaikan. Kalau kita jadi Fini,mintak maaflah dengan ikhlas semoga Allah akan melembutkan hati Aminah untuk memaafkannya,buat solat hajat ke.. Aminah pulak,terimalah maaf dengan reda agar persahabatan yang terbina selama ni,tak runtuh dengan sekelip mata..ingatlah syaitan akan cuba sedaya upaya untuk merosakkan ukhuwah anak-anak Adam hingga masing2 memutuskan silaturrahim..tahu kan akibat orang yang sengaja memutuskan silaturrahim? Nauzubillah...

:: k,dah.sampai sini je,,ti sambung lagi.... =)


No comments :

Post a Comment