Monday 16 September 2013

aL-QurAn :: jaNGan tinGGaLkannyA...



AL-QURAN NUL KARIM KALAMULLAH.. Apabila disebut Al-Quran,,dah baca belum Al-Quran hari ni?? Kalau dah baca,Alhamdulillah..kalau tak sempat baca,walaupun satu muka surat, cuba refleks balik diri. Kenapa sampai Allah tak izinkan kita membuka ayat-ayatNya hari ni..?? Apa perkara yang kita dah buat??

Lepas tu,cuba renung balik diri,,satu hari ni,bila kita tak sempat baca Al-Quran,hati kita rasa tenang tak?? Mesti rasa ada something yang tak kena,,macam tak tenang,,rasa ada something yang hilang,, ada sesuatu yang belum settle hari ni,,walaupun rasanya kita dah plan macam-macam semuanya dan dah buat pun semuanya..

Kenapa kita sampai tak sempat baca Al-Quran hari ni?? Kita rasa kita sangat busy hari ni.. *ye ke busy??* 


“alarr..tak pelah,,hari ni je aku skip baca Quran,,kan hari-hari yang lepas dah bape banyak page aku baca” akal mencari alasan. Pernah tak kita mendengar satu hadis nabi, mafhumnya :     

“Daripada Aisyah r.ha., Nabi Muhammad SAW bersabda: “Wahai manusia lakukanlah amalan mengikut keupayaan kamu. Sesungguhnya Allah tidak jemu sehinggalah kamu jemu. Amalan yang paling Allah sukai ialah amalan yang berterusan walaupun sedikit.”(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)  

Firman Allah :



Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! [surah Al-Zalzalah]

Semua orang tahu,Allah melihat setiap perbuatan kita. Ya,kalau baik akan diberi pahala. Kalau tak baik,dosalah habuan kita. Nauzubillah.. Meskipun kita lihat amalan membaca Al-Quran seperti “mencuri”masa yang kita ada,namun ingatlah,Al-Quran lah yang akan memberi syafaat kepada pembacanya di akhirat kelak. Tidakkah kita mahu menerima syafaatnya nanti?? Saya percaya,kita sepakat mengatakan –NAKKK- ,betul??

Perasan tak something? Bila kita sedih kan, mesti time tulah kita nak belek2 Al-Quran,cari mana-mana ayat yang boleh menenangkan hati kita masa tu. Bila dah terjumpa,masa tu kebiasaannya kita akan mengalirkan air mata..betul tak?
 

Manusia tidak jemu-jemu memohon kebaikan. Dan kalau ia ditimpa kesusahan maka menjadilah ia seorang yang sangat berputus asa, lagi sangat nyata kesan putus harapnya (dari rahmat pertolongan Allah). [surah Fussilat]

Nampak tak kesinambungan ayat-ayat Allah ni? Allah sangat memahami kita. Allah tahu,fitrah kita memang begini,mudah mengeluh. Tak dinafikan,kesibukan kadang-kala memerangkap diri kita,hingga membuatkan kita sesak  sekali-sekala dan seolah-olah merasakan hidup di dunia ini amat sukar . Namun,lihatlah,Allah sekali lagi memujuk kita dengan firmanNya :


 (Sesungguhnya) orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dengan harta benda dan jiwa mereka adalah lebih besar dan tinggi darjatnya di sisi Allah (daripada orang-orang yang hanya memberi minum orang-orang Haji dan orang yang memakmurkan masjid sahaja); dan mereka itulah orang-orang yang berjaya. [surah At-Taubah]

Jadi,kesimpulannya,bacalah kalamullah ini dengan ikhlas secara beristiqamah (means,hari-hari ye..) dan mengharapkan keredaanNya. Semoga amalan kita yang tidak seberapa ini,akan dinilai tinggi di sisi Allah.. aminn..




2 comments :

  1. zainab, takde chatting room ke kt sni? hehe.. btw, jemput lawat blog- between2days.blogspot.com :) slmt hri rye

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete